Okres realizacji
2020-2023
Członkowie sojuszu
- Politechnika Poznańska
Polska – koordynator sojuszu
- Brandenburski Uniwersytet Techniczny
Niemcy
- Uniwersytet w Kantabrii
Hiszpania
- Uniwersytet w Katanii
Włochy
- Uniwersytet w Mons
Belgia
- Politechnika Hauts-de-France
Francja
- Uniwersytet w Vaasie
Finlandia
- Uniwersytet w Karlstad
Szwecja
- Instytut Politechniczny w Viseu
Portugalia
O sojuszu
Uniwersytet Europejski EUNICE na początku skupiał 7 publicznych uniwersytetów zlokalizowanych w 4 europejskich regionach:
- Europie Środkowej i Wschodniej (Politechnika Poznańska – lider sojuszu),
- Europie Północnej (Uniwersytet w Vaasie),
- Europie Południowej (Uniwersytet w Kantabrii i Uniwersytet w Katanii )
- oraz Europie Zachodniej (Uniwersytet w Mons, Politechnika Hauts-de-France i Brandenburski Uniwersytet Techniczny).
W 2022 r. sojusz został powiększony o 3 nowych członków: Instytut Politechniczny w Viseu, Uniwersytet Peloponeski, Uniwersytet w Karlstad.
Cele projektu
Główne cele projektu opierają się na 4 filarach:
- długoterminowa wspólna strategia jako Uniwersytetu Europejskiego, w którym wysokiej jakości edukacja spotyka się z badaniami naukowymi, innowacjami, społeczeństwem i przemysłem;
- stworzenie kampusu EUNICE – wyjątkowej, międzyuczelnianej przestrzeni, w której studenci i pracownicy będą czerpać inspirację z mobilności, uczestnicząc w dostosowanych do ich potrzeb programach nauczania;
- pomost między kampusem EUNICE a tożsamością europejską poszerzoną o kulturę i edukację, z silnym poszanowaniem priorytetów wielojęzyczności i wielokulturowości;
- rozwój wiedzy poprzez badania naukowe i szkolenia w celu połączenia studentów, naukowców, partnerów przemysłowych, podmiotów regionalnych oraz podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.
Wysoka jakość kształcenia
EUNICE zamierza realizować jakość kształcenia na wysokim poziomie zarówno poprzez wzorowe wykorzystanie infrastruktury cyfrowej i bezpośrednią współpracę z biznesem, jak i przez zastosowanie najnowocześniejszych metod edukacyjnych. Kluczowe działania obejmują tworzenie, rozbudowę i szerokie wykorzystanie technologii cyfrowych, które w płynny sposób uzupełniają proces edukacyjny. Opracowane w ramach projektu platformy usług i wymiany informacji pozwalają na otwarty, natychmiastowy dostęp do zasobów oferowanych przez wszystkich partnerów projektu. Wirtualne technologie laboratoriów umożliwią dostęp do wspólnych zasobów, materiałów oraz usług, a najnowocześniejszy parasol badawczy zapewni widoczność i dostępność najlepszych naukowców, którzy wspólnie będą gotowi oferować swoją wiedzę studentom, przemysłowi i społeczeństwu. Dostęp do kursów zdalnych pozwoli na realizację programów, w których specjalizuje się każdy z partnerów, co zwiększa zakres przekazywanej studentom wiedzy, a także otwiera ogromne możliwości i świetne zaplecze do indywidualnej edukacji.
Uczenie się w pracy dzięki zaangażowaniu przedsiębiorstw, firm i innowacyjnych startupów
Jakość edukacji w konsorcjum dopełnia zaangażowanie przedsiębiorstw, firm i innowacyjnych startupów, a także interesariuszy społecznych, co umożliwia wykorzystanie uczenia się w miejscu pracy. Staże przemysłowe, trójkąt wiedzy (edukacja – nauka – innowacje) oraz platformy inkubatorów przedsiębiorczości zostały wprowadzone w odpowiedzi na aktualne potrzeby wymagającego rynku pracy. Poprawa znajomości języków, rozwijanie umiejętności wielojęzycznych i kompetencji międzykulturowych wśród studentów i pracowników realizowane są poprzez szereg działań (m.in. webinaria, Europejskie Forum Mobilności, kursy językowe, warsztaty o aspekcie kulturowym i językowym, Alliance Weeks i wiele innych).
Z perspektywy studentów EUNICE to wyjątkowe miejsce, w którym dostosowany do potrzeb program studiów pozwala im pozytywnie odpowiedzieć na obecne i przyszłe wyzwania rynku pracy. Uzupełnienie tego poprzez doskonałą infrastrukturę i zaawansowane rozwiązania technologiczne sprawia, że studia mogą być fascynującą przygodą, a rozwój tożsamości europejskiej jest niewątpliwie wielką wartością dodaną.
Zadania, za które odpowiada Politechnika Poznańska
Politechnika Poznańska, jako lider projektu, odpowiada za pakiet roboczy nr 1 (WP1) Management (Zarządzanie). Działania prowadzone przez polską uczelnię obejmują zarządzanie całością projektu i jego realizacją, organizowanie spotkań na poziomie międzyuczelnianym, reprezentowanie całego sojuszu na wydarzeniach krajowych, a także na poziomie Komisji Europejskiej.
Nie możesz zmienić całego świata, ale możesz zmienić cały świat jednego człowieka.
prof. Paweł Śniatała,
koordynator projektu EUNICE na Politechnice Poznańskiej
Rezultaty – co już udało się osiągnąć w ramach sojuszu
Sojusz rozpoczął swoją działalność pod koniec 2020 r. W trakcie trwania projektu do najważniejszych działań należały:
- opracowanie sprawnie działającej struktury sojuszu, która pozwala na efektywne zarządzanie projektem;
- wprowadzenie rozwiązań informatycznych do zarządzania projektem;
- opracowanie portalu z ofertami staży dla studentów, które prezentowane są przez przedsiębiorstwa prywatne współpracujące z sojuszem;
- opracowanie bogatej, aktualizowanej na bieżąco, bazy specjalistycznych kursów online dla studentów;
- uruchomienie kursów językowych dla studentów i pracowników w ramach całego sojuszu;
- opracowanie wspólnej platformy edukacyjnej;
- opracowanie wspólnych programów studiów;
- utworzenie wirtualnego laboratorium wykorzystywanego do zajęć ze studentami (dostęp zdalny do laboratoriów, interaktywny system wideokonferencyjny);
- rozpowszechnianie europejskich wartości poprzez organizowanie EUNICE WEEKS (tydzień upowszechniający wartości europejskie) oraz Alliance Games (rozgrywki sportowe pomiędzy studentami z uczelni EUNICE);
- stałą obecność w mediach społecznościowych;
- zaangażowanie studentów w wydarzenia związane z EUNICE.
Najbardziej dumni jesteśmy z…
…aktywnego zaangażowania każdej z uczelni partnerskich i poszczególnych pracowników w podejmowane działania, a także ze stałego wsparcia władz uniwersytetów. Przekłada się to na sukcesy, które odnosimy w kolejnych przedsięwzięciach. Stanowimy zgrany zespół, który dokłada starań, aby nasze działania przyniosły jak najlepsze rezultaty i korzyści dla naszych uczelni i regionów.
Największe wyzwania…
…to aspekty prawne dotyczące działań w ramach różnych systemów edukacji. Wyzwaniem jest także bycie pionierem we wprowadzaniu nowych rozwiązań do europejskiego szkolnictwa wyższego. Politechnika Poznańska podjęła się także zadania liderowania całością projektu EUNICE, co wiąże się z większymi wymaganiami pod względem zasobów osobowych i finansowych.
EUNICE w programie „Solidarni z Ukrainą”
W ramach sojuszu EUNICE realizowany jest pakiet roboczy nr 2 (WP2) Virtual Interactive Social European University, którego cel stanowi wspieranie procesu dydaktycznego. W ramach WP2 powstają m.in. wirtualne kursy tematyczne w języku angielskim, które udostępniane są wszystkim uczelniom partnerskim EUNICE. Natomiast w efekcie programu „Solidarni z Ukrainą” opracowane zostaną innowacyjne materiały dydaktyczne, tj. podręcznik zawierający terminologię techniczną z obszaru inżynierii mechanicznej, innowacyjny podręcznik opisujący zagadnienia grafiki inżynierskiej i zawierający modele rozszerzonej rzeczywistości oraz filmy dydaktyczne objaśniające zasady działania mechanizmów w obszarze inżynierii mechanicznej.
Podręcznik omawiający terminologię techniczną
Podręcznik omawiający terminologię techniczną będzie wydany w 3 językach (polskim, ukraińskim, angielskim), co ułatwi studentom z Ukrainy naukę na europejskich uniwersytetach, a studentom z Uniwersytetu Europejskiego studiowanie na polskiej uczelni. Innowacyjny podręcznik z elementami rozszerzonej rzeczywistości będzie wydany w języku angielskim i udostępniony wszystkim partnerom EUNICE.
Nowoczesne materiały szkoleniowe
Nowoczesne materiały szkoleniowe w postaci filmów dydaktycznych dotyczących zasad funkcjonowania mechanizmów ułatwią nauczanie m.in. rysunku technicznego, który jest podstawą kształcenia przyszłych inżynierów. Z filmu będą mogli korzystać dydaktycy i studenci z Ukrainy oraz wszystkie uczelnie partnerskie.
By zapewnić wysoki poziom materiałów dydaktycznych odpowiadający aktualnym potrzebom europejskich uczelni, koncepcja zarówno podręczników, jak i filmów dydaktycznych będzie skonsultowana z wybranymi uczelniami partnerskimi EUNICE.
W lutym 2023 r. rozpoczęło się zadanie dotyczące opracowania podręcznika Professional Technical Terminology in Mechanical Engineering. Odbyło się jedno z 2 zaplanowanych spotkań współautorów, omówiono zakres merytoryczny książki i przygotowano spis treści. Teraz powstają pierwsze rozdziały. Zadanie zakończy się w październiku 2023 r.
Opracowane zostały również artykuły naukowe, które będą wygłoszone na konferencji DSMIE 2023 w czerwcu br., finansowanej z niniejszego projektu. Artykuły są obecnie analizowane przez wydawnictwo Springer i czekają na ostatnią korektę tłumaczenia. Link do artykułów zaprezentujemy, gdy tylko książka z materiałami pokonferencyjnymi zostanie udostępniona na stronach wydawnictwa – w serii „Lecture Notes in Mechanical Engineering”.
Umocnienie współpracy naukowej Politechniki Poznańskiej oraz Sumskiego Uniwersytetu Państwowego w obszarze inżynierii mechanicznej
W ramach projektu Umocnienie współpracy naukowej Politechniki Poznańskiej oraz Sumskiego Uniwersytetu Państwowego w obszarze inżynierii mechanicznej zaplanowano poniesienie kosztów udziału ukraińskich naukowców w międzynarodowych konferencjach. Napisanie wspólnych artykułów naukowych było możliwe dzięki determinacji zespołu projektowego i w efekcie kontynuowania współpracy po wybuchu wojny. Sposób współpracy został przeorganizowany, partnerzy musieli nieco inaczej rozłożyć ciężar poszczególnych zadań w związku z nalotami rakietowymi w mieście Sumy, brakiem łączności, przerwami w dostawach prądu, ale nasza współpraca nigdy nie została przerwana. Część artykułów już powstała, a prace nad kolejnymi są finalizowane. Realizacja tego projektu pozwala m.in. pokryć koszty udziału w konferencjach międzynarodowych (wspólnie weźmiemy udział w konferencji na Słowacji w czerwcu 2023 r. oraz w Polsce we wrześniu 2023 r.), zaprezentować wyniki badań i prowadzić dyskusje z naukowcami z całego świata.
Together we can do more for science, technology, engineering, and education – to motto ukraińskiej konferencji DSMIE, która połączyła w 2018 r. naukowców z Polski oraz Ukrainy i zapoczątkowała powstanie zespołu wspólnie realizującego niniejszy projekt.
Dofinansowanie NAWA:
520 870,00 zł.
Ukraińska uczelnia partnerska uczestnicząca w projekcie Umocnienie współpracy naukowej Politechniki Poznańskiej oraz Sumskiego Uniwersytetu Państwowego w obszarze inżynierii mechanicznej:
- Sumski Uniwersytet Państwowy
Koordynator projektu EUNICE na Politechnice Poznańskiej
prof. Paweł Śniatała
otrzymał tytuł mgr inż. z telekomunikacji oraz informatyki, a także tytuł doktora z mikroelektroniki, wreszcie stopień naukowy doktora habilitowanego w dziedzinie elektroniki (2016) – wszystkie na Politechnice Poznańskiej.
W latach 1998-2002 pracował na Wydziale Inżynierii Komputerowej w Rochester Institute of Technology (USA). Następnie wrócił na Politechnikę Poznańską, by objąć stanowisko prodziekana ds. współpracy z przemysłem na Wydziale Informatyki.
W 2020 r. awansował na stanowisko prorektora ds. współpracy międzynarodowej.
Ukończył również międzynarodowe studia MBA we wspólnym programie George State University i Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Angażuje się w projekty badawcze związane z obszarem e-zdrowia. Obecnie zaangażowany jest w projekt H2020 „CAncer PAtients Better Life Experience”.
Był profesorem wizytującym i prowadził kursy i wykłady na wielu uczelniach poza Polską, w tym w: USA, Portugalii, Peru, na Tajwanie. Jest autorem i współautorem 90 artykułów, w tym 2 monografii.
W znacznym stopniu przyczynił się do sukcesu Politechniki Poznańskiej, zostając członkiem i liderem Uniwersytetu Europejskiego EUNICE.
Więcej o EUNICE:
https://www.put.poznan.pl/eunice
https://eunice-university.eu/